De eerste 2 weken in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Moniek Helthuis - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Moniek Helthuis - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken in SU

Blijf op de hoogte en volg Moniek

11 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Alweer 2 weken in Paramaribo! Wat gaat dat snel! Zou je niet denken hè, met die mentaliteit hier...

Alweer veel gedaan. De hangmat hangt in ons tuintje! Zo fijn, een echte chillplek, want dat ontbrak hier wel een beetje. Verder is mijn huisje wat vertrouwder geworden. Ik maak geen ruzie meer met het slot van de deur. Nee ik open hem nu met veel gevoel en geduld.. Het werkt! Verder heb ik een lekker bedje waar ik goed in kan slapen. Misschien iets te goed, want ik heb mijn eerste studie-afspraak met mijn studiegenootjes al voor de helft verpest. Door de wekker heen geslapen en 1,5 uur te laat... OEPS! Een dag later heb ik daarom maar heel hoofdstuk 1 afgemaakt, want met een schuldgevoel kan ik niet leven.

In deze weken al naar meerdere supermarktjes geweest. De Chinees is een kleine supermarkt waar je onder andere beschimmelde kaas en verrotte pizza kunt kopen. We hebben er 5 van in onze straat. Verder heb je nog de Tulip (en de Choice), allemachtig wat groot! En die chocolade-afdeling, WAUW! Gelukkig heb ik op zulke zwakke momenten mijn huisgenootje bij me... Naast de Tulip, is er nog de Combe. De Combe is een grote en oude supermarkt waar alle inkopen bij de kassa met de hand wordt opgeteld. Als laatst is er de Centrale markt. Hier vind je onder andere levende krabben. Heerlijk... En ga je van die vislucht haast over je nek. Oja.. wat je er gratis bij krijgt zijn de opmerkingen van enkele SU mannen. Hé schatje pssst.. Ik zou je... Oke ik houd het netjes.

Het weer. Standaard 36 graden. Veel zon, maar ook veel bewolking. Zelfs ik lig hier niet uren achter elkaar te bakken. Naast dit heb ik ondertussen ook 3 filmpjes van de knetterharde regen, alsof ik voor het eerst in mijn leven regen zie... En ja, mijn kleding buiten aan de waslijn hoeft nu ook niet meer gewassen te worden.

Het op mezelf wonen. Tot nu toe erg leuk!! Alles zelf bepalen. Eten wat en wanneer ik wil. Laat maar zeggen hele dag door.. Sjonge wat zal ik dik worden als ik terugga naar NL. Gelukkig zijn de mensen thuis daar al op van de hoogte. Het valt me wel op dat ik hier alles eet. Thuis had ik een pesthekel aan het avondeten. Ik at vrij weinig en lustte niets. Hier eet ik elke avond iets nieuws (meestal een soort pasta) en vind ik het vaak erg lekker. Sorry mama! Ook heb ik zelf mijn eerste echte avondmaaltijd gekookt! Niet alleen voor mezelf, maar gelijk voor 12 mensen. Ik deed dit samen met mijn huisgenootje (Loes). We begonnen en Loes ging zitten groente schillen. Ik dacht: ohjee nu moet ik zeker gaan koken. En ja! het ging goed :D Ben wel trots op mezelf! Het koken kan ik wat minder, maar het (frikandellen) bakken lukt daarentegen uitstekend. Ons nachtelijke ritueeltje.. Tot nu toe is nog maar 3 keer het brandalarm afgegaan als ik achter het fornuis stond. 1 voordeel: we weten nu wel waar het brandalarm het niet doet..

Mijn buurtjes. Erg leuke en gezellige mensen! Ik merk wel dat ik het fijn vind om met meerdere mensen samen te wonen. Alleen hier in SU zou ik niet hebben volgehouden waarschijnlijk. We trekken er altijd samen op uit. De groep is groot (17 studenten) dus er is altijd wel iemand die zin heeft om wat leuks te doen of ergens heen te gaan. Ons dagelijkse spel is 30 seconds. Wou dat ze dat spel nooit hadden uitgevonden! Goh wat voel ik mij slim op zulke momenten.. Toch willen ze wel dat ik meedoe, aangezien ik erg creatief schijn te zijn. Voorbeelden ga ik niet noemen, daarvoor moet je me maar een keer uitnodigen.

Voor ik het vergeet, zou ik het nog graag even over mijn minor hebben. Het is niet alleen maar feest natuurlijk! We hebben afgelopen week een aantal kennismaking/intakegesprekken gehad. Uiteindelijk hebben Yael, Saskia en ik (samenwerkingsgroep MWD) ervoor gekozen om een sociale vaardigheidstraining op te gaan zetten. Dit gaan wij doen bij het Bureau Speciaal Onderwijs (BSO) vanuit het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur. Het klinkt wel heel professioneel hè! Maar dat is het ook.. We hebben voor dat we naar SU gingen lang moeten wachten op onze minorplek, maar nu heb je ook wat. De maand oktober gaan wij de training opzetten. Grotendeels doen wij dit thuis. Goh wat vervelend! In november is het de bedoeling dat wij de training gaan verzorgen op meerdere Voortgezet Speciaal Onderwijsscholen (VSO). Tevens gaan wij vanuit ons project naar het binnenland. Erg gaaf!!

Ondertussen is het alweer 1.25 uur snachts. Laat ik nu maar gaan slapen want morgen wordt weer een zware dag. We gaan naar White Beach! In het volgende blog lezen jullie hier meer over

Doeiiiiii

  • 12 Oktober 2015 - 10:52

    Sonil:

    Mooie reisverslag moniek! Hehe je beschrijft je ervaringen heel mooi, ga zo door

  • 12 Oktober 2015 - 21:20

    Jos Vaanholt:

    Mooi dat het je bevalt daar in Verwegiestan! Leuk verslag, en al plannen gemaakt voor jullie minor!! Goed bezig Moniek

  • 12 Oktober 2015 - 21:23

    Karin:

    Wat kun je toch leuk schrijven!
    Ik verheug me nu al op al die lekkere recepten straks, wat zullen we smullen.....
    Heel erg leuk dat alles zo fantastisch is, houden zo.
    groetjes van iedereen hier en een dikke knuffel

  • 18 Oktober 2015 - 17:27

    Karin Slebos:

    Hey Moniek,

    Wat gaaf geschreven. Het klinkt allemaal super! Ben benieuwd naar jouw kookkunsten. Laat me wel uitnodigen door jou als je weer thuis bent! Tenminste als je nog thuis komt...... Geniet er nog lekker van. Je verveeld je in ieder geval niet! Dikke knuffel van ons. Ook van Billy natuurlijk.

    Liefs Karin.

  • 06 November 2015 - 20:53

    Moniek:

    Dankjewel allemaal!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Moniek

Actief sinds 23 Sept. 2015
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 4389

Voorgaande reizen:

26 September 2015 - 11 Februari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: